dinsdag 30 juli 2019

Geborduurd kussen met vrolijke kleuren



De laatste tijd ben ik in de borduur mood. Vooral vrolijke en folklore motieven spreken me aan.
Even geen bloemetjes, maar motieven die je eindeloos kan herhalen.
Toen ik op Pinterest een foto zag, geüpload door Sara Diab was ik verkocht.
Eerst zag ik het kussen en later nog een close up van het motief.

foto sara diab

Dit moest ik maken.
Ik nam een lapje Aida uit mijn on-line shop en de doos met restjes borduurgaren.
Stak een speld ongeveer 8 gaatjes van onderaf en 8 vanaf de zijkant. Bepaalde een deel van het motief dat de hoek moest zijn.


En begon. Eerst met het hoekje. De schuine lijnen in het voorbeeld waren groen.
Ik hou wel van groen, dus het werd groen. Begon met een restje DMC waar nog een kleurnummer aan zat. Uiteindelijk heb ik geloof ik 4 strengen DMC nodig gehad in kleur 606. Het voordeel van DMC is dat je het later, zelfs jaren later, nog bij kan kopen als je tekort komt. Er is nauwelijks kleur verschil, het is er wel maar je moet heeeel goed kijken.

Ik heb eerst een aantal schuine lijnen geborduurd. In eerste instantie leek het me een lastig randje maar dat is het niet. De lijnen heb ik in twee delen gedaan.
Eerst drie, twee en een kruisje schuin omhoog, daarna naast het rijtje van drie, een kruisje overslaan en erboven een, twee, drie schuin omhoog.

Je moet er niet over na denken wat ik net schreef. Gewoon gaan doen, het wijst zichzelf en gaat best snel. Ik vind het steeds een uitdaging om weer een leuke kleur combinatie uit te zoeken. En daarbij te zorgen dat de kleuren niet te dicht bij elkaar, maar mooi verdeeld zitten over het kussen.

 


In het voorbeeld zitten in het midden van het motief vier kruisjes, dat heb ik wel gedaan. De steek die in de hoekfiguurtjes zitten heb ik overgeslagen, die vind ik iets te veel. 

Borduren op Aida gaat heel prettig door de open vierkantjes in de stof. Met een goede borduurnaald kan je voelen waar je in moet steken. Dat werkt heel handig. Het hele kussen heeft mee een paar avonden borduurplezier opgeleverd. Als laatste heb ik rondom het hele kussen een groene rand geborduurd.
En eerlijk is eerlijk ik was het niet echt beu maar was wel blij dat ik klaar was. Misschien had ik het moeten afwisselen met nog iets anders.

Voor de achterkant van het kussentje koos ik een naar mijn idee bijpassend groen met zandkleurig fijn ruitje. Van origine een Quiltstof en eigenlijk iets te dun. Dus heb ik er vlieseline H250 ook uit de webshop tegenaan gestreken. Daardoor is het net zo stevig als de geborduurde voorkant. Voor het folklore effect vond ik het leuk om er en bolletjes bandje langs te zetten, maar alleen aan de zijkanten. 



Het kussentje heb ik met de naaimachine in elkaar gezet. Daarvoor heb ik de goede kanten van de stof op elkaar gelegd. En heb de zijkanten in het tweede gaatje van de groene rand gestikt. Daarna heb ik met de hand de bolletjes band eraan genaaid. De band iets langer laten voor je het afknipt, dat is makkelijker om het in de naad te werken. De bovenkant heb ik langzaam vlak langs/bijna in de groene rand gestikt tot bijna in de hoekjes. Aan de onderkant hetzelfde maar met een opening om het kussen te kunnen keren en vullen.  De hoekjes heb ik met de hand dicht gemaakt en dit is het resultaat.

Een kussentje van 40 cm breed en 33 cm hoog. Geborduurd op Aida van 24 kruisjes op 10 cm.







Als je goed kijkt naar de foto’s dan kan jij het ook .
Succes!

Liesbeth




Geen opmerkingen:

Een reactie posten